Välkommen till Deichmann!

Vi hoppas att du ska trivas riktigt bra hos oss! Vad händer nu?

Nu är det god tid för dig att lära känna din nya arbetsplats ännu bättre och därför har vi samlat så mycket information som möjligt för att ge dig så goda förutsättningar som möjligt att trivas och lyckas i din nya tjänst på Deichmann. Välkommen!

Deichmann – din nya arbetsgivare

Familjeföretaget Deichmann med huvudkontor i Essen, Tyskland grundades år 1913 och är över 100 år gammalt. Bolaget leds nu i 3:e generation av Heinrich Deichmann. Idag är Deichmann Europas största skokedja och nordens första Deichmannbutik öppnade i Danmark år 2003 och den första butiken i Sverige öppnade år 2007.

Läs mer här
Kontakt

Inför din första dag kan det vara bra att du har kontaktuppgifter och adress till butiken. Om du av någon anledning saknar detta så kan du hitta det här.

Klicka här
”Företaget måste tjäna människorna”

Deichmanns företagsfilosofi lyder: ”Företaget måste tjäna människorna”. Det är också ägarfamiljens och företagsledningens önskan att detta motto ska genomsyra företagets verksamhet och beslutsprocesser.

Läs mer här

Vanligt förekommande frågor

Deichmann Sko AB drar 30% skatt för de anställda som har anställningsavtal med mindre än 20 tim/vecka. Detta för att vi då inte anser oss vara din huvudarbetsgivare. Om du anser att vi ändå är din huvudarbetsgivare behöver du kontakta HR/Lön och meddela detta genom ett mejl till [email protected]. Exempel: ”Anst.nummer, Förnamn, Efternamn samt att ”Deichmann Sko AB är min huvudarbetsgivare och jag vill att ni drar tabellskatt.”

Om du har tidigare branschvana ska giltig dokumentation som styrker detta sändas in till HR avdelningen så fort som möjligt, alternativt ges till din butikschef som ser till att den inkommer till HR avdelningen på [email protected]. Exempel på dokumentation som kan styrka din branschvana är arbetsgivarintyg, tjänstgöringsintyg, lönespecifikationer eller anställningsavtal. Det ska i tidigare nämnd dokumentation framgå tydligt vem som varit din arbetsgivare, vad för tjänst du har haft, hur många timmar du varit anställd på (alternativt hur många timmar du har arbetat per månad om anställningsgraden ligger under 10h/vecka). I ditt anställningsavtal hittar du mer detaljerad information om branschvana och hur den beräknas.

Flyttar du eller byter adress, samt om du byter telefonnummer eller mailadress, kanske byter bank och bankkonto, då måste detta meddelas oss snarast. Detta görs i Connect- Min anställning- Ändra personuppgifter. Tänk på att ditt namn måste finns markerat på brevlådan, eftersom Deichmann skickar lönespecifikationen via post.

Samtliga anställda ska bära Deichmann Sko’s gröna keyhanger runt halsen. I övrigt så ska alla medarbetare bära representativ och ren klädsel som gärna är mörk till färgen. Det är också viktigt att tänka på att man ej använder kjol eller olämpliga skor som t ex pumps, högklackat, och öppna skor typ sandaler. Vi ser gärna att ni använder Deichmann´s skor eftersom detta är det bästa försäljningsargumentet.

Det är mycket viktigt att alla medarbetare kommer i tid till sina arbetspass. Skulle du av någon anledning bli försenad ska du omgående kontakta närmsta chef. Är närmsta chef ej närvarande i butiken ska du kontakta butiken. Kontakt ska ske via ett telefonsamtal enligt samma principer som vid sjukanmälan. Du kan läsa mer om detta i vår personalhandbok.

När du signerat ditt anställningsavtal digitalt så skickas detta till din mail. Glöm inte bort att spara ner dokumentet så att du har det till framtiden. Dokumentet i din mail kommer nämligen inte gå att öppna efter en viss tid på grund av GDPR.

Ja, våra butiker har personalrum med kyl och microvåg. Så du kan utan problem äta din lunch i vårt personalrum.

Läs vår Personalhandbok

Vill du veta mer om dina villkor på Deichmann?

Klicka här!

ELMO – e-learning – din individuella utbildningsplan

Det är viktigt att alla medarbetare har samma grundläggande kunskaper om Deichmanns produkter, procedurer och policys. Med vår utbildningsplatform ELMO, kan vi säkerställa att vi har den bästa och samma service i alla Deichmanns butiker. I Elmo finns flera olika utbildningmoduler. I modulerna ”Välkommen till Deichmann” del 1 och 2 får du mer grundläggande information, inblick i ditt nya arbete, samt våra produkter och med din individuella utbildningsplan säkrar vi oss att du kommer igenom alla ämnen under din första period hos oss.

Kom igång med ELMO redan idag!

Klicka här

GÖR SÅ HÄR
1. Gå till se.d-elmo.com
2. Första gången du loggar in, ska du registrera dig som användare. Detta sker genom ”Logga in”. Klicka på ”Registrering” och mata in ditt anställningsnummer som användarnamn. Registrering kan ta några arbetsdagar, men ha tålamod du kommer få all kunskap snart!
3. Skapa ett personligt lösenord. (OBS: Lösenordet skall innehålla minst 8 tecken inklusive en stor bokstav, en siffra och ett specialtecken (! ?): T.ex. Deichmann3!)
4. Fyll i fälten markerade med *. Din e-post är viktig om du skulle glömma ditt lösenord.
5. Du kan nu logga in med ditt användarnamn och lösenord i rutan till höger. Tillgängliga moduler hittar du under startsidan.

DConnect

Kom igång redan idag!

Deichmanns egen app

DConnect är en egenutvecklad app för att kommunicera och dela information med varandra. Här kan vi tillsammans ge och få tips, dela och följa allt kul som händer hos oss på Deichmann. DConnect är ett fantastiskt verktyg som kan ge alla ökat inflytande och arbetsglädje. Företaget kommer dessutom fortsätta att utveckla appen löpande. I DConnect kommer all företagsviktig information delas med dig som medarbetare, därför är det viktigt att ladda ner och använda appen löpande. (Android- 6.0 eller senare. iOS- 14.0 eller senare).

Så här gör du för att hämta appen:

– Gå in på ”App Store” eller ”Play Store” i din telefon (fungerar även på Ipad) och sök på ”Dconnectapp”.
– Hämta/ladda ner appen i din telefon
– Logga in med ditt anställningsnummer som användarnamn (kom ihåg 00 framför).
– Lösenord är ditt postnummer + födelseår (ex. 111221990).

Ladda ner appen här!

Deichmanns värdegrund för ledarskap och samarbete

Denna vägledning kompletterar och utvecklar de värden och mål som uttrycks i DEICHMANNs affärsprinciper inom områdena för ledarskap och samarbete. Värdegrundens områden är de ”spelregler” som våra ledare följer i vardagen, och som ligger till grund för ett situationsanpassat ledarskap inom alla företagsområden på alla nivåer.

Deichmanns 10 budord

Kunden är alltid viktigast! Oavsett vilka projekt du är igång med i butiken ska kunderna alltid prioriteras och få god service.

Vi hälsar på varje kund

Det tar inte mycket tid, men det ger kunden en tydlig signal, ”Den vänliga butikssäljaren har uppmärksammat mig”.

Vi är identifierbara för kunden

Genom att du har på dig en loggo-skylt eller nyckelband med Deichmanns logga, blir du synlig för kunden, som enkelt kan be dig om hjälp.

Vi har gärna på oss Deichmann-skor

Bättre köprekommendation för kunderna finns inte.

Kunderna kommer först

Kunderna har alltid högre prioritet än något annat arbete i butiken.

Behöver kunden hjälp? – En blick säger allt

Den som med jämna mellanrum kastar en blick åt kunderna märker genast om kunderna har behov av hjälp. Dessutom kan man på detta sätt förhindra snatteri.

Service till alla

Det är bättre att hjälpa flera kunder lite och vänligt, än att ägna all uppmärksamhet åt en kund.

Vi säger ”varsågod” och ”tack” vid kassan

Så blir betalningen en positiv upplevelse utan att det förlänger betjäningstiden vid kassan.

Vi önskar kunden en ”trevlig kväll” eller ”trevlig helg”

En kort påminnelse om den stundande ledigheten skapar en god stämning, som förknippas med både dig och butiken.

Vi önskar alla kunder ”välkomna åter”

Detta gäller även om de inte har köpt någonting. Det tar ingen tid, men har en positiv effekt.

Vi på Deichmann är alltid trevliga

En god stämning underlättar arbetet och smittar av sig på både kunder och kollegor.

Deichmanns framgångsrecept

Lär känna vårt koncept

Rack Room

Deichmann-butiker världen över är uppbyggda utifrån ett säljkoncept som kallas Rack Room. Vilket betyder att alla skor finns i butikshyllan. Skorna presenteras med sina kartonger och för att visa en skomodell används alltid en högersko. Rack Room betyder inte nödvändigtvis självbetjäning, men det ger kunderna möjlighet att prova sig fram på egen hand och du och dina kollegor får möjlighet att hjälpa fler kunder.

Läs mer om butikens uppbyggnad och varupresentation i vår visuella handbok ”Varupresentationsmappen” (VPM).

Dekoration

Fönsterdekoration

Fönsterdekorationen är till för att locka kunder att komma in i butiken och titta närmare på vårt sortiment. Fönstret är vårt ansikte utåt och det dekoreras av butiksdekoratören. Det är butikschefens och butiksdekoratörens ansvar att fönstret är fint mellan dekorationstillfällena.

Dekoration

Instore dekoration

Dekorationen inne i butikerna hjälper till att presentera våra varor och att förmedla en god shoppingupplevelse. Dekorationen inne i butiken görs av dig och dina kollegor.

Du kan läsa mer om dekoration i Elmo-modulen ”Dekoration hos Deichmann”, i ”VPM” samt i ”dekorationsmanualen” .

Skofakta

Prisetikett

Alla skor som vi säljer har en vit prisetikett på skokartongen. Några skor (t.ex inneskor utan skokartong och några sportmärken) har en prisetikett i skon. På prisetiketten finns information i form av siffror, bokstäver och bild lagrad i streckkoden. Artikelnummer kommer du arbeta mycket med.

• 1 352 21081 – Detta är en sko.
• 1 352 21081 – Avdelning som skon tillhör.
• 1 352 21081 – Kategorin på denna sko är en sandal.
• 1 352 21081 – Skon kommer från säsong 2. Nästa säsong används siffran 3 osv.
• 1 352 21081 – Siffran skiljer denna modell från andra modeller från samma säsong.
• 1 352 21081 – Versions-siffran visar vilken omgång artikelnumret används.

Hur läser man ett artikelnummer?

Den första siffran i artikelnumret berättar vilken typ av vara det är:
1 skor
2 skovårdsprodukter, sulor, skosnören m.m.
3 strumpor och strumpbyxor
4 väskor, sjalar, plånböcker och ev. kampanjvaror

På dokumentmodulen SA17 finns en mer detaljerad översikt på hur våra artikelnummer är uppbyggda.

Piktogram

På insidan av skorna ska det finnas ett piktogram som talar om vilket material som skorna är gjorda av. Det finna även klistermärken i butiken med piktogram-översikt.

Storlekar

Det finns en storleksguide i alla butiker, en i damavd. och en i sportavd., där kunderna får förklarat de olika storlekarna.

Skomodeller

Det finns många olika beteckningar för de olika skomodellerna vi har. Nedan är några av de vanligaste som du och dina kolleger kommer att använda.

Lädertyper

Hög kvalitet, genomfärgat mjukt läder, utan ytpigmentering.
Garvat, slätt läder, befriat från hår.
Slipad spalt (köttsidan), för en sammetsliknande, len och luddig yta.
Narvslipad nöthud (liknar mocka).
Huden klyvs i två eller flera skikt för att tunnas ut.
Läderytan (hårsidan).

Övriga material

Linnetyg/textil.
Slitstarkt, för det mesta blått bomullstyg, som framförallt används till jeans.
Förkortning för ”Ethylen-Vinyl-Acetat”, ett ytterst lätt cellgummi med goda stötdämpningsegenskaper, används ofta som mellansula i sportskor.
Andningsbart, syntetiskt och nätliknande material som ofta används till sportskor.
Förkortning för ”Polyuretan”, ett slitstarkt och lätt syntetiskt material.
Förkortning för ”Polyvinylclorid”, en mjuk och halvhård termoplast.
Förkortning för ”Thermoplastic Rubber”, ett halksäkert, gummiliknande material som används till sulor.

Varumärken hos Deichmann

Varuleveranser

Hos Deichmann beställer vår inköpsavdelning alla varor till butiken, de levereras från vårt lager i Soltau, Tyskland efter behov, beroende på butikens omsättning och tidigare försäljning. På så sätt får varje butik sin egen varuprofil.

Det kommer regelbundet varuleveranser och det är en stor del av ditt och dina kollegers arbete att hantera dessa, så att butiken alltid ser fin ut med nya varor. Det är skillnad på varuleveranser som görs för att fylla på utbudet av varor i butikerna och på omsändningar som görs efter önskemål från våra kunder.

Du lär dig mer om varuhantering i Elmo-modulen ”VHM och varuhantering hos Deichmann“.

Varje företag har sitt språk, förkortningar & uttryck som inte alltid är lätta att förstå för utomstående

Deichmann Lexikon!

Klicka här